איך נקבע זמן הברית

האם לברית מילה יש מועד מועדף? האם כדאי לדחות? להקדים?

הזמן הנכון לביצוע המצוה נקבע בתורה ליום השמיני מהלידה כדברי הפסוק "וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם" (בראשית י"ז, יב). חשיבות היום השמיני גדולה עד שגם בשבתות וחגים, ואפילו ביום הכיפורים מקיימים את הברית במועדה.

ספירת שמונת הימים כוללת  את יום הלידה ויום המילה, והיום מתחיל בלילה שלפניו. לדוגמה, ילד שנולד ביום ראשון בצהרים, זמן מילתו ביום ראשון הבא, ואילו ילד שנולד ביום ראשון בערב, זמן מילתו ביום שני בשבוע הבא.

היום לצורך חישוב זה מתחיל עם "שקיעת השמש" עד השקיעה למחרת. [מחשבון שקיעה] כשקיים ספק לגבי זמן הלידה, אם נחשב ליום או לילה, יש להתיעץ עם המוהל.

לשעת המילה אין (בדרך כלל) קשר לשעת הלידה, וביום הברית ניתן לעשותה בבוקר החל מזריחת השמש ועד שקיעתה, אך "זריזים מקדימים למצוות" ונוהגים להקדים ככל שהדבר אפשרי.

חשוב לדעת, כי ברית שנערכת לפני זמנה - מכל סיבה שהיא, לא נחשבת לקיום מצות ברית מילה!

אחרי שקיעת השמש אסור למול, ואם מסיבה כלשהי התאחרו ולא מלו עד ששקעה השמש - ממתינים ליום המחרת.

מענין הדבר, כי מלבד הפן ההלכתי לאסור ביצוע ברית לפני גיל שמונה ימים, מצאו הרופאים כי היום השמיני הוא האידאלי לביצוע הברית, וזאת מפני שבימי חייו הראשונים של הילוד מתפרקת מערכת קרישת הדם, והגוף בונה אותה מחדש, ובדקו ומצאו שביום השמיני ללידה - המערכת נמצאת בשיא כושרה, והמילה לפני גיל זה מסכנת את הילד.

האם כדאי לדחות את המועד?

כשם שאין להקדים את הברית כך אין לאחרה, וזמנה ביום השמיני דווקא.

לפי ההלכה אין לדחות את הברית מסיבות של נוחיות וכדומה. - גם לטובתו של הילד לא כדאי לדחות את הברית, מפני שככל שהילד יגדל יותר כך יתאחר ויתארך משך תהליך הריפוי.

גם בעובדה זו, מלבד הפן ההלכתי, ישנו גם פן רפואי. הפרופ' קאנווי אחד מגדולי חוקרי מחלת הסרטן, פרסם מאמר מיוחד בנושא "סרטן של האיבר בקשר עם המילה" בו הוא כותב כי לאחר שעבר על כל הספרות המדעית בעולם כולו על הנושא, בדק ולא מצא יהודי שחלה בסרטן האיבר, מלבד יהודי אחד שלאחר החקירה התברר כי לא היה נימול!

למרות ההוכחה שהמילה מונעת את המחלה, התברר לו כי בכל זאת היא מופיעה לעיתים אצל המוסלמים בארצות אסיה ואפריקה למרות היותם נימולים בגיל מבוגר יחסית. וכך בא למסקנה כי "הגורם המכריע שסרטן בחלק זה של הגוף לא יופיע אצל נימולים, היא המילה בגיל הרך, כפי החוק היהודי".

כמובן שאם קיימת סיבה רפואית לדחית ביצוע הברית - אין למול, וכך לימדנו הרמב"ם "סכנת נפשות דוחה הכל ואפשר למול לאחר זמן, ואי אפשר להחזיר נפש אחת מישראל".

על-פי רוב, במקרה של פגות, מחלה או חולשה, הברית נדחית עד להבראת התינוק. ישנם מקרים בהם על-פי ההלכה יש להמתין אחרי הבראתו עוד שבעה ימים. הקובעים הבלעדיים בענינים אלו הם, כמובן, הרופא והמוהל הבקיאים בנושא (הדבר תלוי בסוגי המחלות). 

מה חדש באתר:

המלצות חמות:

מאמרים חדשים: